دانلود تحقیق درمورد تعيين ارتباط بين سلامت روان و شيوههاي مدارا در دانشجويان جديدالورود
با دانلود تحقیق در مورد تعيين ارتباط بين سلامت روان و شيوههاي مدارا در دانشجويان جديدالورود در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق تعيين ارتباط بين سلامت روان و شيوههاي مدارا در دانشجويان جديدالورود را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق تعيين ارتباط بين سلامت روان و شيوههاي مدارا در دانشجويان جديدالورود ادامه مطالب را بخوانید.
نام فایل:تحقیق در مورد تعيين ارتباط بين سلامت روان و شيوههاي مدارا در دانشجويان جديدالورود
فرمت فایل: word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل:18 صفحه
قسمتی از فایل:
«چكيده»
سابقه و هدف:
سلامت روان از موضوعات بحثانگيز در روانپزشكي است. از جمله عوامل مرتبط با آن توانايي مداراي افراد با تغييرات و استرسها ميباشد. اين پژوهش با هدف بررسي سلامت روان و شيوههاي مدارا در دانشجويان جديد الورود (مهرماه 83) دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي انجام پذيرفت.
مواد و روشها:
اين پژوهش بر روي 249 نفر از دانشجويان پنج دانشكدة دندانپزشكي، پزشكي، پرستاري و مامايي، تغذيه و توانبخشي به شيوة مقطعي و با استفاده از پرسشنامههاي سلامت عمومي 28 سؤالي (GHQ-2-8)، پرسشنامه مداراي بلينگز و موس و يك پرسشنامه اطلاعات دموگرافيك انجام و با شيوههاي آماري كايدو و T-Student Test تجزيه و تحليل گرديد.
يافتهها:
در كل 1/36% از دانشجويان مورد مطالعه امتياز بزرگتر يا مساوي نمرة برش در GHQ (نمره 23) را بدست آوردند كه بين دو جنس تفاوت معناداري مشاهده نشد (05/0P>).
افرادي كه با استفاده از GHQ به عنوان مشكوك به اختلالات روانپزشكي تلقي ميشوند (نمره بالاتر يا مساوي با نمرة برش)، بيش از بقيه از راهبرد مداراي جسماني كردن و مهار هيجاني استفاده مينمودند (05/0P<) و افراد با امتياز كمتر از نمرة برش در GHQ (افراد با سلامت روان بيشتر) از توانايي حل مسأله و ارزيابي شناختي بيشتري برخوردار بودند (05/0P<).
از نظر جلب حمايت اجتماعي بين دو گروه با امتياز GHQ كمتر از نمرة برش (نمره 23) و امتياز بالاتر يا مساوي نمره برش تفاوت معناداري بدست نيامد.
وضعيت سلامت روان افراد با متغيرهاي جنس، تأهل، رشته تحصيلي، تعداد دفعات شركت در كنكور، وضعيت رضايتمندي از رشته تحصيلي و عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصيلي ارتباط معنادار آماري نداشت.
نتيجهگيري:
افراد با سلامت رواني بيشتر از شيوههاي مداراي فعال و مؤثرتري استفاده كرده، بيشتر اقدام به ارزيابي شناختي مشكلات و يافتن راهحل مينمايند. باتوجه به جدايي ناپذيري استرسها از روند زندگي و تحصيل، آموزش شيوههاي مؤثر مدارا به دانشجويان خصوصاً در ابتداي دوران تحصيل ميتواند مصونيت آنها را در برابر پريشاني رواني افزايش دهد.
واژگان كليدي: سلامت روان، مدارا[1]، GHQ[2]
«مقدمه»
موضوع سلامت روان از موضوعات بحثبرانگيز در روانپزشكي است. از جمله عوامل مرتبط با سلامت روان، توانايي مداراي افراد با تغييرات و استرسها ميباشد كه به نظر ميرسد اين دو رابطهاي دوجانبه با يكديگر داشته باشند. يعني برخورداري از توانايي انطباق و مداراي بهتر، در حفظ سلامت روان افراد دخيل است و از طرفي برخورداري از سلامت روان، اتخاذ شيوههاي انطباقي را در پي خواهد داشت.(1)
از جمله مهارتهاي مدارا (Coping) ميتوان به شيوههاي مداراي مشكلمدار (Problem-focused) و مداراي هيجانمدار (Emotion-focused) اشاره كرد كه در شيوههاي مشكلمدار شخص ميتواند به مسأله يا وضعيت خاصي كه پيش آمده بپردازد و به دنبال راهي باشد براي تغيير دادن وضعيت و اجتناب از آن در آينده. در شيوة هيجانمدار، شخص ميتواند حواس خود را بر تسكين و تخفيف هيجانات همراه با موقعيت پرفشار متمركز ميكند، حتي اگر نتواند آن موقعيت پرفشار را تغيير دهد. اكثر مردم در مواجهه با استرس از هر دو نوع مدارا استفاده ميكنند.(1)