طرح درس و روش تدریس اجتماعی چهارم، درس 8: نخستین روستاها چگونه به وجود آمده‌اند؟

برای شروع تدریس، ابتدا تعدادی وسایل قدیمی مانند اتوی زغالی، رادیوی قدیمی، نوار کاست، هاون کوچک قدیمی و فانوس را به کلاس ببرید و به بچه‌ها نشان دهید و از آنها بخواهید این وسایل را با وسایل امروزی مقایسه کنند، مثلاً هاون را با آسیاب برقی امروز یا اتوی ...

0 8.7k
طرح درس و روش تدریس اجتماعی چهارم، درس 8: نخستین روستاها چگونه به وجود آمده‌اند؟
برای شروع تدریس، ابتدا تعدادی وسایل قدیمی مانند اتوی زغالی، رادیوی قدیمی، نوار کاست، هاون کوچک قدیمی و فانوس را به کلاس ببرید و به بچه‌ها نشان دهید و از آنها بخواهید این وسایل را با وسایل امروزی مقایسه کنند، مثلاً هاون را با آسیاب برقی امروز یا اتوی زغالی را با اتوی برقی امروز. از دانش آموزان بپرسید از مشاهده این وسایل به چه نکته‌ای درباره زندگی مردم در گذشته پی می‌برند؟

سپس ذهن دانش آموزان را به گذشته دورتر سوق دهید و از آنها بخواهید تصور کنند زمانی را که بشر هنوز هیچ ابزاری برای زندگی خود نساخته بود و نمی‌دانست چگونه نیازهایش را رفع کند. بگذارید بچه‌ها تصوری از شرایط سخت آن دوره را بیان کنند.

در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 12 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.

اهداف درس:

✅ تأثیرات کشف آتش بر زندگی انسان را توضیح دهد.
✅ تأثیرات کشاورزی و اهلی کردن حیوانات را بر زندگی انسان بیان کند.
✅ مراحل تغییر زندگی انسان را از دوره‌ی جمع آوری خوراک و شکار تا یک جانشینی و پیدایش روستاها بیان کند.

4,500 تومان