اقدام پژوهی درمورد چگونه دربرابر آسیبهای اجتماعی از خود مراقبت کنیم

دانلود اقدام پژوهی درمورد چگونه دربرابر آسیبهای اجتماعی از خود مراقبت کنیم

0 9k
اقدام پژوهی درمورد چگونه دربرابر آسیبهای اجتماعی از خود مراقبت کنیم (انشا)

دانلود اقدام پژوهی درمورد چگونه دربرابر آسیبهای اجتماعی از خود مراقبت کنیم 

مشخصات :فرمت فایل zip در 26 صفحه می باشد.

اقدام پژوهی در مورد:

چگونه توانستم به شناسایی و اصلاح و بهبود فضای عاطفی رفتاری و تحصیلی دانش آموزان و پیشگیری از آسیب های تحصیلی تربیتی اقدام کنم؟

نام و نام خانوادگی : 

 شماره پرسنلی: 

نام آموزشگاه: 

استان : 
 

چکیده

این پژوهش به روش اقدام پژوهی انجام شده است و هدف از آن کاهش  آسیب های تحصیلی و تربیتی در دانش آموزان ابتدایی بود. آسیب‌های مختلف، کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند و همین مساله نیازمند هوشیاری والدین و اولیای مدرسه است تا بتوان در اسرع وقت از بروز و تشدید هر گونه آسیب در بین دانش آموزان جلوگیری کرد. با بررسی سلامت روان دانش‌ آموزان باید گفت که اضطراب، فقر، طلاق،‌ اعتیاد، خشونت و بدسرپرستی به‌عنوان عوامل مخاطره‌آمیز خانوادگی شناخته می‌شوند. از سوی دیگر بر اساس گفته‌های کارشناس حوزه مواد مخدر سن مصرف گُل در کشور کاهش یافته است.

کلمات کلیدی:آسیب های اجتماعی،راهکارهای مقابله با آن،معلم

 

مقدمه

مطالعه آسیب های اجتماعی اعم ازنابهنجاری ها و انحرافات اجتماعی یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث جامعه شناسی است. اگر چه مساله نابهنجاری امری نسبی است و از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است. طبق یافته های سخاوت (۱۳۸۱) در بررسی عوامل مؤثر بر ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان استان لرستان، نابهنجاری دانش آموزان، در مدرسه و بیرون از مدرسه، ریشه های مشترکی دارند و نباید آنها را دو پدیده جدا از هم دانست. داشتن روابط مطلوب در محیط خانواده و مدرسه، پنداشت از خود دانش آموز، پنداشت از درآمد خانواده، شغل پدر، پنداشت از نظم مدرسه، توفیق در کار مدرسه و جنسیت، به عنوان عوامل تأثیرگذار در نابهنجاری رفتاری دانش آموزان در مدرسه، و برخی متغیرها مانند توفيق تحصیلی، جنسیت و پیوند با مادره در نابهنجاری های رفتاری در بیرون مدرسه اهمیت بیشتری دارند. آزاد (۱۳۸۸) در بررسی ناهنجاری های رفتاری در دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان اردبیل و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن دریافت: عواملی مانند سن، جنس، وضعیت تحصیلی و خودپنداره، کفایت مادی خانواده، نوع مسکن، میزان پیوستگی با والدین و کنترل و نظارت خانواده، نحوه گذراندن اوقات فراغت، نوع دوستان، و نوع پنداشت از جامعه، معلم، مدیر و معاونان مدرسه عوامل تأثیرگذار بر ناهنجاری رفتاری دانش آموزان شهرستان اردبیل بوده اند. یافته های پژوهش احمدی و همکارانش (۱۳۸۸)، با عنوان «عوامل مرتبط با بزهکاری دانش آموزان دبیرستانی»، حاکی از آن است که گروههای هم سالان در تقویت رفتار بزهکارانه جوانان از اهمیت زیادی برخوردارند. با این حال، تقویت هویت مذهبی جوانان می تواند به کاهش میزان بزهکاری کمک کند. در واقع، دین به عنوان یک کنترل کننده اجتماعی، جلوی بسیاری از رفتارهای بزهکارانه دانش آموزان را می گیرد. همچنین کاهش محتوای خشونت آمیز برنامه های رسانه های جمعی می تواند به کاهش بزهکاری بینجامد. حسنی (۱۳۷۹) تحقیقی را با عنوان «میزان و علل ناهنجاری های اجتماعی دانش آموزان دوره راهنمایی و روش های مقابله با آن» در شهر مشهد انجام داد. نتایج این بررسی نشان داد که ناهنجاری های رفتاری، همچون گوش دادن به موسیقی غیر مجاز، رفتارهای خشونت آمیز، دروغ گفتن، غیبت کردن، تماشای فیلم های غیرمجاز و رابطه با جنس مخالف، در میان دانش آموزان بیشترین فراوانی را دارد. دانش آموزان پسر بیش از دانش آموزان دختر ناهنجاری رفتاری داشتند. میزان ناهنجاری ها در خانواده از هم پاشیده و آسیب دیده بیش از خانواده های دیگر بود. عام جیلز (۲۰۰۶) در تحقیقی با عنوان «بزهکاری با تأکید بر (خشونت، سرقت و وندالیسم) در میان نوجوانان دبیرستان آلبرتا»، با نمونه آماری ۱۸۲ نوجوان ۱۹ - ۱۵ ساله که ۸۴ نفر دختر و ۹۸ نفر پسر آنها بودند، از طریق پرسش نامه دریافت که در زمینه بزهکاری، یگانگی (همدلی)، کنترل انگیزشی و تعهدات اجتماعی متغیرهای کلیدی محسوب می شوند. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین یگانگی و کنترل انگیزشی با خشونت و وندالیسم رابطه معناداری وجود دارد، اما بین تعهدات اجتماعی و سه رفتار بزهکاری مورد تأکید رابطه معناداری مشاهده نشد (جیلز، ۲۰۰۶) مرور پیشینه پژوهش نشان میدهد که در تحقیقات انجام یافته، به تناسب موضوع و هدف بررسی آنها، یک یا چند بعد از آسیب های اجتماعی و ناهنجاری ها و مشکلات رفتاری دانش آموزان با نوجوانان و جوانان، و نیز علل و عوامل مؤثر بر آنها، به ویژه نقش خانواده، گروه های هم سال، عوامل شخصیتی و روانی و مانند آن بررسی شده، اما نقش و تأثیر آموزش و پرورش، مدرسه و معلم به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار و کاهنده آسیب های اجتماعی دانش آموزان تاکنون به طور وسیع مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا فرض بر این است که بخشی از کل واریانس آماری و تغییرات آسیب های اجتماعی دانش آموزان تحت تأثیر متغیرهای مربوط به برنامه های در حال اجرا و اجرا شده توسط مدرسه ها و معلمان است که به آنها توجه نشده است.

بیان مسئله

مدرسه به خاطر تدوین وظایف و حقوق افراد و انتقال ارزش های اجتماعی با وسایل موثری که برای کنترل اجتماعی در اختیار دارد. یکی از کارگزاران مهم "اجتماعی کردن" فرد تلقی می گردد. باراباراووتون معتقد است که بسیاری از بزهکاران در طول سال های تحصیل، از مدرسه غیبت غیر موجه می کرده اند و همچنین این احتمال وجود دارد که بخش فوق العاده بزرگی از آنها به خانواده های از هم پاشیده تعلق داشته باشند (ستوده،1389).کودکان در مدرسه یاد می گیرند که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشند و نقش خود را در اجتماع ایفا کنند. مدرسه می تواند رابطه صحیحی با کودک و نوجوان برقرار کرده و او را آماده پذیرش مسئولیت ,تصمیم گیری و حل مسایل زندگی سازد (شاهبیاتی، 1385). بعضی از جامعه شناسان معتقدند وجود مدارس، مکمل جدایی بین والدین و فرزندان است.کودکان و نوجوانان حدود 12 سال از زندگی خود را در مدرسه می گذرانند. اکثر تفریحات و سرگرمی های آنها را مدرسه ترتیب می دهد و با گروه های همسالان همراه است. از این رو با خانواده بودن کودکان به حداقل می رسد و در باقی ساعات مانده نیزبسیاری از والدین در پی رهایی فرزند خود از مشکلات خانوادگی و ایجاد محیطی دلپسند برای او هستند (اعزازی,1389). در حالی که اگر کودکان و نوجوانان در ساعات درس و تحصیل به مدرسه نرفته و در خیابان ها سرگردان شوند. کم کم بر اثر سوء معاشرت از راه درست و راست منحرف گردیده و به دسته های ولگرد و بیکاره یا باندهای تبهکاری می پیوندند(صلاحی،1388). محیط نیز از جمله عوامل تأثیرگذار در پیدایش رفتارهای شایسته و یا ناشایست است. اگر در منزل و خانه، كوچه، خیابان و مدرسه، و محیط پیرامون زمینه و شرایط مساعدی برای بزهكاری وجود داشته باشد، فردی را كه آمادگی انحراف در او وجود دارد، به سوی جرم و ارتكاب رفتار بزهكارانه سوق می دهد. به گفته یكی از محققان، محیط در شكل گیری شخصیت و منش انسان نقش بسیار تعیین كننده و مؤثری ایفا می كند و رفتار انسان كه نشانه ای از شخصیت و منش اوست، تا حد زیادی، ناشی از تربیت اكتسابی از محیط است. بنابراین، محیط آلوده، افراد را آلوده و محیط سالم و با نشاط، زمینه ساز رشد و شكوفایی و شادابی و نشاط افراد است (رونالوس,1368). یکی از دلایل ناکارآمدی هر سیستم آموزشی، عدم توجه به ابعاد پرورشی خصوصا برای نسل جوان و نوجوان کشور می باشد. توجه صرف به  دروس خشک و بی روح و اجبار دانش آموزان به حفظ محفوظاتی که در زندگی روزمره هیچ فایده ای برای آنها ندارند. انعطاف ناپذیری نظام آموزشی، اختلاف سطح مدارس دولتی و غیر دولتی مراکز استان ها و شهرستان ها  و روستاها توزیع ناعادلانه آموزگار و امکانات آموزشی در سطح کشور بیانگر ناکارآمدی سیستم آموزشی و لزوم بازنگری در آن است. آگاهی مربیان و معلمان از اصول بهداشت روانی باعث می شود که کودکان در کلاس تشویق شوند و مشکلات روزمره خود را حل کنند و تصورات خود را در زمینه زندگی اجتماعی به محک آزمایش بگذارند (ابهری، 1380). ‌‌متناسب نبودن روش ها و امکانات آموزش و پرورش با محتوای برنامه، نیز سبب افت تحصیلی می شود. در نتیجه باید بین معلمان، مشاوران و اولیای دانش آموزان تعامل و هماهنگی و همکاری متقابلی وجود داشته باشد تا روند رسیدگی به آسیب پذیری شاگردان تسهیل شود. باید تدابیری اندیشیده شود که همه خانواده ها به شرکت همیشگی و مداوم در جلسات آموزش خانواده و اولیاء و مربیان ترغیب شده و حضوری پر رنگ داشته باشند. زیرا این جریان در واقع میانبری است به سوی نگرشی نو از رفتار و کردار دانش آموزان که میزان آسیب پذیری آنها را در برابر انواع ناهنجاری های اخلاقی کاهش می دهد (صفری،1392).

 


15,000 تومان