مجموعه کاربرگ های آموزشی تقویت حافظه فعال

“در این قسمت از آموزش های مربوط به حافظه تصویری در کودکان (شباهت) ، به بخش کاربرگ تقویت حافظه فعال در کودکان می پردازیم. توانایی انجام این مهارت ها برای تمام کودکان ضروری است”

0 9.4k
مجموعه کاربرگ های آموزشی تقویت حافظه فعال
حافظه فعال (کاری) یکی از اجزای مهم اجرایی است که با نگه‌داشتن و دست‌کاری اطلاعات ورودی به‌عنوان یک پل بین حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت عمل می‌کند. حافظه‌ی کاری فضای ذهنی است که اطلاعات مهمی در آن جهت رمزگذاری، ذخیره‌سازی و دست‌کاری تکالیف شناختی نگهداری می‌شوند.

به‌صورت کلی توانایی انجام تکالیف شناختی پیچیده بستگی به ظرفیت شخص برای بررسی، انتخاب و حفظ اطلاعات مربوطه در حافظه‌ی فعال (کاری) دارد.

حافظه‌ی فعال (کاری) ظرفیتی را ایجاد می‌کند که در آن اطلاعات تکالیف شناختی به‌صورت دقیق انتخاب و نگهداری می‌شوند.

در واقع هر نوع دستکاری (پردازش) در داده ها و اطلاعات مربوط به حافظه فعال است.



مثلا” پرسیده شود، چند عدد فرد در شماره موبایل شما هست؟ اختلاف کوچکترین و بزرگترین عدد مربوط به شماره موبالتون چند می شود؟ ارقام تکراری شماره موبالتون چند تا است؟

و سوالاتی ازاین دست مربوط به حوزه حافظه فعال از نوع شنیداری است.



طبق تحقیقات جدید:
استدلال سیال و حافظه کاری به عنوان دو کارکرد شناختی مهم در یادگیری کودکان نقش بسزایی دارند(آگاهی و شاره، ۱۳۹۸).

حافظه کاری عامل مهم در مداخلات پیشگیرانه کودکان در معرض خطرضعف پیشرفت تحصیلی محسوب می شود (روبرت و همکاران، ۲۰۱۱).

حافظه کاری به وسیله تکالیف خاص که به بهبود طرفیت حافظه فعال منجر شود مورد بهبود و تقویت قرار می گیرد (روبرت و همکاران ۲۰۱۱).

ارتباط و همبستگی بالای حافظه کاری با عملکرد تحصیلی و رفتاری دانش آموزان ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان مشخص گردیده است (گدرکل و پیکرینگ ۲۰۰۰ و سیلر، ۲۰۰۴).

عامل پیش بینی کننده:
حافظه کاری پیش بینی کننده مهارت های تحصیلی مانند خواندن، نوشتن، ریاضی و درک مطلب است(دی جانگ ۱۹۹۸، لی فوره ۲۰۰۴، کاین ۲۰۰۴ ).

حافظه کاری نسبت به حافظه کوتاه مدت پیش بینی کننده بهتری برای مهارت های آموزشگاهی است

25,000 تومان